Mariánské léto ve dvou obrazech hudebních a dvou mezihrách krajinných

Obraz první | Zpěvy lásky vášnivé i nešťastné

Regula Mühlemann a La Folia Barockorchester | Frauenkirche Dresden

Večer sestavený z árií barokních oper věnovaných femme fatale – Kleopatře – v podání nádherného a zvučného sopránu Reguly Mühlemann v doprovodu mladého a svěžího orchestru, toť skvělý hudební zážitek ze saské metropole na Labi.

Téma vášnivé lásky egyptské královny bylo hojně a vděčně zpracováno mnoha barokními mistry. Na programu byli Graun, Hasse, Scarlatti, Händel, Vivaldi. Kromě árií z oper byly zastoupeny i ryze orchestrální virtuózní kusy plné vášně, Vivaldiho koncert pro housle, smyčce a basso continuo D-dur, RV 208, a Geminianiho hravý virtuózní Concerto grosso  č.12 “La folia” podle Corelliho sonáty op. 5., kde exceloval umělecký vedoucí La Folia Barockorchester Robin Peter Müller, sám rodák z Drážďan.

Regula Mühlemann zvládla s elegancí a bravurou vykreslit různé polohy lásky, od odevzdané a něžné jako třeba “Se tu sarai felice” až po prudké střídání nálad ve Vivaldiho árii “Squarciami pure il seno” a publikum si podmanila stejně jako Kleopatra Caesara nebo Marka Antonia.

Přídavek v podobě duetu “Quando voglio” byl sladkou, krásnou a taneční třešničkou na dortu. Celý začíná něžnou harfou. Jaké překvapení v publiku způsobilo, když první hlas nezazněl od Kleopatry, ale od harfenistky Kateřiny Ghannudi! Teprve později se přidá orchestr s poměrně taneční melodií a samozřejmě soprán Reguly Mühlemann. Oba hlasy se pak spojí v libém gradujícím duetu. A kostelní lavice jsou v tu chvíli svazující, protože posluchač by nejraději tančil jak na nějaké africké evangelikální bohoslužbě.

Bravi tuti!

A dobrá zpráva pro ty z vás, které to čtení zaujalo. Celou tu radost, vášeň i stesk si můžete poslechnout na CD Cleopatra, které Regula Mühlemann a La Folia Barockorchester vydali u Sony.

Mezihra | České a Saské Švýcarsko

Bloudění mezi skalami je jako bloudění po cestách lásky.

Dechberoucí výhledy, stoupání do kopců, závratě na žebřících.

Stinné rokle i úpal na pískovcových skalách.

Romantická snivá samota i úzkost z davu.

Kontrasty České i Saské strany.

Namísto odpovědí nová a nová rozcestí.

Dejà vu i nová setkání.

A na konci řeka, do níž se nevstupuje dvakrát.

Obraz druhý | Orfeus v Plzni

A zase láska. A zase výstupy a pády. Jen paprsek naděje zbývá.

Baroko milovalo velké antické příběhy. Orfeus fascinoval stejně jako Kleopatra. Láska, která v okamžiku naplnění končí smrtí, štěstí a blaženost, které se jediným ohlédnutím mění v beznaděj a zoufalství. To je příběh Orfea, toho, jenž hudbou přemohl podsvětí a sám sebe přemoci nedokázal.

Bohužel inscenování barokních oper je stále popelkou na českých scénách. Máme tolik výborných muzikantů a zpěváků v oboru a přesto se naše operní domy velkých barokních kusů až na čestné výjimky bojí. Proto Plzni patří velký díky za odvahu s jakou se tu pustili do Monteverdiho Orfea. Plzeňští tak navázali na svoje předsednictví evropské kultuře z roku 2015, tehdy Plzeňsko ožilo i barokem. A dlužno říct, že s Monteverdiho Orfeem obstáli se ctí. Je to kus, na který se vyplatí zajet, a nic na tom nemění skutečnost, že mám k plzeňskému provedení i výhrady.

Celé provedení velmi vkusně a povedeně odkazuje k tradicím barokní inscenace. Na scéně se daří vytvořit krásné obrazy. Od téměř rajské atmosféry svatby Orfea s Eurydikou až po přízračnou náladu na březích podsvětní řeky. Jemné a mihotavé paprsky slunce shůry prosvětlují potemnělou atmosféru chladných vod. Bohužel se tyhle scény nedaří řadit za sebou tak, aby se prostupovaly a udržovaly kouzlo děje. Atmosféra řeky je necitlivě přervána scénou s převozníkem, která vypadá jako z nepovedeného ochotnického provedení. Orfeovo přecházení sem a tam naprosto zničí iluzi přechodu na druhý břeh. To je velká škoda. Kdyby se inscenačnímu týmu podařilo udržet vyprávěcí linii v těch snových obrazech, mohlo být představení vynikající.

Kostýmy jsou v zásadě povedené, využití antických hlav odkazuje k antice. Na fotografiích to vypadá výborně, ale v ději mi čase začalo vadit. Zvláště ve stínových obrazech tyto hlavy poměrně deformují iluzi, kterou stíny postav vytvářejí. Ve scéně Orfeovy svatby je pak škoda, že se nevyužilo více barevnosti k vyjádření kontrastu mezi vrcholným štěstím nového páru a nezměrnou bolestí při ztrátě Eurydiky. Tenhle přechod, nádherně zachycený v Monteverdiho hudbě, není na scéně vlastně příliš patrný. Mám zkrátka rád provedení, kde to, co je v hudbě, zračí se i na jevišti. Režisér Tomáš Pilař v tomto trochu zaspal a nestačil výbornému hudebnímu nastudování Vojtěcha Spurného, které mi naopak připomnělo provedení této opery z Gran Teatre del Liceu v Barceloně.

Trochu mě zklamal světelný design Daniela Tesaře, kterého znám jako naprostou špičku v oboru. Scéna, kdy Orfeus opouští Hádovu říši je totiž vlastně naruby. Zpívá se o odchodu do světla dne a přitom světlo září z podsvětní říše a to ještě tak hloupě, že oslňuje diváky v hledišti.

Nicméně dost kritiky. Představení je na české poměry mimořádné! Mými hnidopišskými výtkami se nenechte otrávit a jestli máte chuť na barokní operu, vyrazte do Plzně. Stojí to za to. Už třeba jen proto, že v titulní roli exceluje Lukáš Zeman!

Mezihra | Maria Stock

Kde končí let je pustá ves

Mariánské schody do nebes

Pod schody kostel a v něm tma

Dvě věže drží ho jak lva

Křiví se na nich kříže dva

—Petr Linhart

 

S Petrem se trošku známe z jeho návštěv v Sobíku. Mám rád jeho písničky a příběhy. A jeden z těch nejznámějších je právě ze Skoků. Maria Stock. Zmizelá vesnice v Sudetech. Kolik takových je…

Konečně se mi podařilo se tam dostat.

Krásný den. Mariánské léto. Křišťálově čistý vzduch jak ho znám třeba z Islandu. Stříbrné věže obrovského kostela ukrytého v malebné krajině luk prošívané alejemi jabloní a jeřábů. Nebe plné stád bělostných ovcí a beránků a na loukách velká stáda krav.

Panenko skákavá, to je tak krásné místo!

Mělo zaniknout, zmizet. A nezmizelo. Přežilo jozefínské reformy, válku, komunismus a paradoxně největší ránu mu zasadila divoká devadesátá léta. A navzdory tomu jej Stella matutina neopustila. Dobrovolníci pracují na jeho obnově a žije to tu. Ukazuje se, že život nepotřebuje opravený dům, že Bůh může promlouvat v ranním vánku, že modlitby mohou k nebi stoupat jako dým z ohnišť, na nichž hoří vysekané roští z okolí kostela. A z lesa vystupují obrysy základů stavení, zrají tu staré odrůdy hrušní, muškatelky, či co já vím. Jsou jako fíky z ráje. Malé, sladké, plné semínek. Jabloně a švestky. Lem lesa se modrá trnkovými keři.

A v kostele lze stále vystoupat do nebes a promluvit s Pannou Marií.

A to je dobře!

V krajině jsou nově vysázené aleje starých odrůd jabloní a jeřábů.
Kostel stojí v místě původní kapličky. Místo nebylo pro stavbu velkého kostela zrovna nejvhodnější, je podmáčené a podloží je nestabilní. Architekt tedy vytvořil odvodňovací systém a stavbu se snažil maximálně odlehčit. Klenby uvnitř kostela jsou tedy v základu dřevěné.
Němé varhany
Věřící mohli v kostele skutečně vystoupat do nebes a promluvit si s Pannou Marií. A je tomu tak dodnes, byť originální obraz tzv. Pasovské madony je dnes uložen v klášteře premonstrátů v nedaleké Teplé. Ostatně Pasovská madona je původně obraz od Lucase Cranacha. Ovšem nesčetněkrát přemalovaný. Podstata však zůstává a propojuje…
Hospodin řekl: „Vyjdi a postav se na hoře před Hospodinem.“ A hle, Hospodin se tudy ubírá. Před Hospodinem veliký a silný vítr rozervávající hory a tříštící skály, ale Hospodin v tom větru nebyl. Po větru zemětřesení, ale Hospodin v tom zemětřesení nebyl. Po zemětřesení oheň, ale Hospodin ani v tom ohni nebyl. Po ohni hlas tichý, jemný. Jakmile jej Elijáš uslyšel, zavinul si tvář pláštěm, vyšel a postavil se u vchodu do jeskyně. (1. Královská 19, 11-13)
Stezka Jitřní hvězdy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..