Salome v Brně

„Wie schön ist die Prinzessin Salome heute Nacht.“

Salome není pěkná opera. Ani nemá být. Vášeň, dekadence, perverze.

Krev a Měsíc.

Je říjnový úplněk, Halloween za rohem. Zdá se to ideální kombinace pro tohle představení. Nebojte, nerozkopávejte mi hned dýně, nezapomínám, že ústřední postavou je i Jan Křtitel. Stejně jako Salome vášnivý. Jeho vášeň je ovšem vášní prorockou, vášní pro Boha. V tom přitažlivém a znepokojivém víření kolem sebe krouží dotírající Salome a Jan. Oba krásní, smyslní. Symbolicky třikrát se přiblíží v elektrizující atmosféře. Tělo, vlasy, ústa. „Chci líbat tvá ústa!

Jak to skončí, víme.

Krev a Měsíc.

zdroj: NdB

Brněnská velebená Salome Davida Radoka ale má velká očekávání nenaplnila. Chyběla jí vášeň a smyslnost. Tanec, to svůdné víření, v němž nejde o nic menšího, než o hlavu, je v Brně sice perverzní a dekadentní, ale tak strojeně a toporně, že se jím nelze ani opojit, ani se nad ním zhnusit. Emoce jsou v hudbě, ve zpěvu, ale ne na jevišti. Až v závěru, v polibcích a laskání zkrvavené hlavy přijde přesvědčivost a nastudování mě chytí. Ale jen na chvíli. Závěrečné Herodovo (Jaroslav Březina) zvolání: „Zabte tu ženu!“ to pouto přeruší trapným teatrálním bodnutím dýky. Herodiada (Eva Urbanová) zapomene hrát a sedí nad svým salátem, úplně lhostejná k osudu své dcery.

Smrt je v celé brněnské Salome karikována. Je to záměr? Když Narraboth (Vít Nosek) páchá sebevraždu, děje se tak také pateticky, přesně tím stylem, pro který se mnozí smrti v opeře vysmívají. Přehrávaná gesta. Ostatně celý Narrabothův výkon je podivný. Kdyby člověk nevěděl, že se trápí neopětovanou vášnivou láskou, myslel by, že ho prostě bolí břicho. Brněnská Salome pro mne není ani Měsíc ani krev. Chybí jí kontrasty světla a stínů v paláci za úplňku, chybí jí mrazení z nočního průvanu a černého svědomí, chybí jí vroucí krev, chybí jí to vášnivé a smyslné zakousnutí bílých zubů do krvavě rudých rtů horujících pro Boha. Naštěstí jí nechybí dobrá hudba (Marko Ivanović a orchestr Janáčkovy opery) a slušné pěvecké výkony. Velmi dobré pak v případě Jochanaana – Birger Radde – a Salome – Linda Baalová.

Richard Strauss | Salome | Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo, 27.10.2023

režie: David Radok

hudební nastudování: Marko Ivanović

Herodes: Jaroslav Březina

Herodias: Eva Urbanová

Salome: Linda Baalová

Jochanaan: Birger Radde

Orchestr Janáčkovy opery NdB řídí Marko Ivanović

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..